נראה כי שניות ספורות לאחר ההצהרה של אפל על מכונית הקונספט החשמלית שלה, אילון מאסק לא נשאר חייב ומצהיר כי חברת 'טסלה' מתכוונת להשיק רכב הנוסע על מימן! האם השמועות נכונות ומה עומד מאחוריהן?
מה שהחל כ-‘בדיחת 1 באפריל’ של אילון מאסק, הבעלים ומייסד חברת המכוניות “טסלה”, נראה כי בדיחה זו רוקמת לה עור וגידים. האם העולם עובר עוד תהליך אבולוציוני מרכבים חשמליים ל-רכבים “מימניים”? הכתבה הבאה תשפוך מעט אור לגבי הנושא ותציף על פני השטח מספר עובדות שאולי יפתיעו אתכם לגבי החדשנות בעולם הרכבים, ומסתבר כי הקונספט של ‘רכבים מימניים’ הם לא בדיוק פרי דמיונו של ‘גאון הדור’ אילון מאסק.
יש שיטענו ש אילון מאסק מחזיר לחברת אפל על ההצהרה שלהם לשווק מכונית חשמלית משלהם, שלמעשה זו צעד של תקיפה אסטרטגית שיווקית ל-‘מכה’ שהנחית אילון מאסק שאיים להשיק נייד חכם משל עצמו, כתגובה ל-חוסר תגובה של חברת אפל לצייץ שלו לגבי השאלה “מדוע אפל סטור הסירה את הפרסום של אפליקציית טוויטר מהחנות”…
לגבי הסיפור המלא של הסכסוך שבין אילון מאסק ל-אפל..>> האם טסלה היא הגורם לנפילתה העתידית של אפל?
ויש שיטענו שאילון מאסק אולי צחק על טכנולוגיית תאי מימן ברכבים
דאז, באפריל המפורסם, כשכינה את תאי המימן במקום Fuel cell, כ-Fool cell, כשלא התבייש להצהיר את חוסר ההתלהבות שלו מנושא זה עד כדי כמעט תיעוב של ממש אך כשגילה כי חברות רכבים גדולות, לא רק שהצליחו לייצר ולמכור מכוניות הנעות על טכנולוגיית תאי מימן, אלא שגם משאיות תובלה גדולות מימדים, יוצאות אל הכביש הרחב ומוכיחות שטכנולוגיה זו ברת קיימא ולמעשה…אילון מאסק איחר לעלות לרכבת ועתה…הוא מנסה בכל כוחו לעלות עליה בחזרה.
בכתבה הבאה, אנו ננסה להבין מה בדיוק קרה שם ואיך זה ייתכן שאחד האנשים החכמים והמובילים בעולם החדשנות, פשוט ‘נרדם בשמירה’ כשמדובר בטכנולוגייה זו.
הציוץ שעורר סערה בעולם הרכבים
למרות המילים הקשות שיצאו מפיו של אילון מאסק לגבי הרעיון של שימוש בטכנולוגיית מימן להנעת רכבים במקום שימוש בחשמל, לפי הציוץ האחרון שלו בנושא, נראה כי אילון מאסק עשה שינוי של 180 מעלות בדעותיו הקשות בנושא ושעתה, לא רק שהוא מאמץ את הרעיון, אלא שהוא כבר קבע תאריך להשקת רכב טסלה המימני הראשון!
מהי הסיבה לשינוי המגמה שמוחו של מי שנחשב לגאון הדור של ימינו? האם מדובר כאן בעוד שלב אבולוציוני של טכנולוגיה ירוקה? האם מדובר שעוד הנחתה למשחק ה-‘פינג פונג’ שבין טוויטר ל-אפל או שהתחוור לגלות כי חברות רכב מובילות, מתחרות, הצליחו להגשים לפניו את חלום “רכב המימן”, שעד לא מזמן אהב לשנוא?
המתחרות שהקדימו את החלוץ בעולם הרכבים
טויוטה- חברת המכוניות המפורסמת “טויוטה” השיקה לראשונה, שני סוגי מכוניות הנעות בטכנולוגיית מימן.
- בערה פנימית- מכונית הפועלת בצורה מכנית, בדיוק כמו מכוניות בערה פנימית המונעות בנזין רק שעתה, הן מונעות מימן נוזלי.
- תאי מימן- מכונית הפועלת בדומה למכונית חשמלית רק שבמקום סדרה של סוללות ליתיום, הן מכילות תאי מימן.
המכונית הראשונה מבית טויוטה הפועלת בטכנולוגיה החדשה היא ‘טויוטה קורולה מדגם ספורט אשר מתחת למכסה המנוע שלה, ישנה מערכת בערה פנימית הפועלת ע”י מימן נוזלי.
רכב נוסף מבית ענקית מכוניות זו המונעת ע”י תא דלק מימני הוא ‘טויוטה מיראי’ אשר הצליח לשבור שיא עולמי למרחק נסיעה על מיכל דלק יחיד של דלק מימני אשר מייצר חשמל.
לפי הצהרת חברת טויוטה- ה-מיראי הצליחה לחצות את רף ה-1,003 ק”מ עם תא מימן יחיד מלא.
יונדאי- היונדאי IX35, היה למעשה הרכב הראשון של החברה ובעולם כולו, אשר יוצר להמונים, כשהוא מונע 100% ע”י מימן! אילון מאסק לא אהב את הרעיון ולא לרגע אחד והחל “ללכלך” על הטכנולוגיה הירוקה החדשה, שזה עתה נולדה לאוויר העולם.
לדבריו של אילון מאסק היה שלפי דעתו, מדובר ברעיון טכנולוגי די מטומטם.
עם הרכב שלהם, ה- יונדאי NEXO הצליח לנסוע 778 ק”מ על תא מימן יחיד. הספק פחות מרשים מטויוטה מיראי אבל מה שהרשים במכונית זו הייתה דווקא מהירות הטעינה שלה, כשהייתה מוכנה לנסיעה נוספת עם תא מימן טעון עד הסוף…ב-5 דקות טעינה בלבד!
אולי יעניין אותך גם >> עשרת הרכבים הנמכרים ביותר בישראל 2022
היתרונות של מכוניות המונעות ע"י מימן מול מכוניות חשמליות
לקונספט של “מכוניות מימן” יש יתרונות וחסרונות ואת חלקם נחלוק בכתבה זו:
היתרונות:
- החלופה הטובה והנקייה יותר למנוע בערה פנימי– חברת המכוניות BMW הצליחה להראות לעולם עד כמה יעיל מנוע בערה פנימי המונע ע”י מימן. הטכנולוגיה מקנה יכולות היברידיות המולבשות על מערכות בנזין קיימות ולמעשה מעניקות “מעבר טבעי” ממנוע בנזין למנוע מימן!
- טעינה “סופר מהירה”– כשמדובר במכוניות חשמליות, טעינת רכב פרטי חשמלי, יכול להסתכם בשעות רבות של טעינה כשטעינת רכב המונע מימן, כפי שכבר ציינו קודם לכן, הטעינה יכולה להתבצע במספר דקות ספורות בלבד!
- המרכיב השופע ביותר בכדור הארץ– להבדיל מייצור סוללות ליתיום עבור מכוניות חשמליות, כשאת הליתיום עצמו, כדי להפיק אותו, נדרשות מכונות חפירה אימתניות, הרס של מערכות אקולוגיות שלמות וכיעור נוף לכל דבר. כשמדובר במימן, להזכירכם כי מימן, או תוצר לוואי של מים. כשמפרידים את המימן מהמים, מה שנפלט החוצה…חמצן!
- אחסון אנרגיה– תאי מימן יכולים לאחסן אנרגיה אשר באה לידי ביטוי במרחק נסיעה בין טעינה לטעינה, בסדר גודל של של 1 ק”ג תא מימן = 33,200 WAT HOURS כשסוללות ליתיום מספקות לכל 1 ק”ג ליתיום = 250 WAT HOURS. הבדל עצום בהספק אנרגיה!
החסרונות:
- העולם עדיין לא שם- מרבית ממשתמשי הרכב בעולם עדיין לא מאמינים לגמרי ביכולות והיתרונות של מכוניות חשמליות ומדובר כאן בפלח שוק נישתי וקטן ועתה שחקן חדש נכנס לשלולית ביצתית קטנה מאוד שאת רובה מאכלסת מכונית חשמלית המונעת סוללות ליתיום.
- חשוף להתלקחות- גם כשמדובר בתא מימן ובערה פנימית מימן, עדיין מדובר כאן בגז דליק המתלקח בקלות. תאונות, תקלות, חיווטי חשמל וקצרים…מעלים את הסיכון להתלקחות הרכב, שריפה ואף התפוצצות של כלי הרכב.
- יעילות- תא מימן מספק יעילות צריכת אנרגיה כשל 30%–35% יעילות כשסוללות ליתיום מספקות יעילות צריכת אנרגיה כשל 70%–80% יעילות.
האם כל יצרניות הרכב ו-טסלה לא באמת "המציאו את הגלגל"?
אם לא שמעתם על “סטנלי מאייר”, אין צורך להתפלא. למרות שהפטנט שלו(מופיע למעלה) למנוע הנוסע באמצעות מי ברז רגילים, וניתן להוריד בקובץ PDF מאתר הפטנטים האמריקאי…סיפורו של סטנלי מאייר, יכול לצמרר גם את מכורי ‘סרטי האימה’! הכל התחיל כשסטנלי מאייר טען כי הצליח לבנות מנוע שיכול להסיע מכונית על מים. הרבה תשומת לב מקומית קיבל הממציא האנונימי(לאותה תקופה) וכל מיני חובבי מכוניות , באזור מגוריו, החלו לנהור למוסך שלו. בשלב מסוים, מסיבות כאלה ואחרות, החליט סטנלי להגן על ההמצאה שלו ע”י הגשת בקשת פטנט, במשרד הפטנטים האמריקאי. הוא חשב לעצמו שהעובדה כי הצליח לפתור את בעיית זיהום האוויר והאקלים, בכך שהצליח לספק תשובה מכנית שהוכחה כהמצאה שעובדת…יוכל להתעשר המצאה זו כשיציג אותה בפני אחת מיצרניות הרכב הגדולות בארה”ב. עד כה…הסיפור די נורמטיבי, גובל במשעמם אבל מנקודה זו…הכל הולך להשתנות!
מכאן, הנתונים חשופים להאשמות של “שמועות“, “מיתוסים” ו-“אגדות אורבניות” אבל התוצאה, סופו של הסיפור הוא אמיתי, עובדתי ועגום!
לאחר הגשת המסמכים הרלוונטיים ותכניות הבנייה של ההמצאה של סטנלי, הרגיש בטוח עתה, לפנות ליצרניות הרכבים הגדולות בארה”ב ולסנן את ההצעה הטובה ביותר.
לפי הסיפורים- סטנלי קבע פגישה עם נציגי אחת היצרניות הרכב הגדולות, לכאורה, במסעדה. כשנפגשו, הנציגים וסטנלי מאייר, הם עברו על כל חלקי ההצעה שהציעו לו ולקראת סוף הארוחה העסקית, כשכל הצדדים מרוצים, הם הרימו כוסית אחרונה, לחתום בצורה חברותית את העסקה.
לאחר ששתה מהמשקה, בסיום הארוחה, סטנלי מאייר התמוטט על הרצפה ומת במקום!
במעגל הקונספירטורים, יטענו כי המשקה של סטנלי מאייר הורעל וכדי להשתיק אותו ואת ההמצאה שלו, היה עליו למות.
יותר מזה…באותו המעגל הקונספירטורי, נאמר כי אותם נציגים מאחת מיצרניות הרכב, כלל לא היו שייכים אליה אלה שהיו רוצחים שכירים אשר נשכרו ע”י חברות האנרגיה והנפט בארה”ב, כדי לקבור את ההמצאה של מאייר ואת סטנלי בעצמו. טענה זו מבוססת על העובדה כי אם ההמצאה של סטנלי תרקום עור וגידים בקנה מידה עולמי, הרי שכל אחד ואחת מאתנו יוכל למלא את מיכל הדלק של רכבו היישר מהברז שבמטבח ולא ימלאו את רכבם בדלק המבוסס פטרול.
אז איך ההמצאה, פורצת הדרך הזאת של סטנלי מאייר?
לוקחים שני חלקים של חמצן(O2) וחלק אחד של מימן (H), שלמעשה אתם יכולים לקבל בשפע, בכל מולקולה של מים (H2O) ומפרידים(בצורה יצירתית וייחודית) בין מולקולות החמצן למולקולת המימן ואוספים את מולקולת המימן מצד אחד( בכלי קיבול ייחודי הנקרא Hydrogen On Demand tank) ומצד שני, נפטרים ממולקולות החמצן בצורה הידועה לכולנו…דרך ה-“אגזוז”.
מה שמדהים בכל הסיפור, פרט לעובדה שיש כאן צוהר לאנרגיה חופשית החוצה את עולם האוטומוטיב…אלא שתוצר הלוואי שכל העולם כיום נלחם בו, מתחום הרכב, שהוא פליטות הגז שלהם…כאן פליטת הגז היא חמצן טהור לכל דעה ועניין!!!
מדוע דווקא בתקופתנו, מכוניות מימן יכולות לצאת אל אוויר העולם?
ובכן- ישנם השערות כאורך הגלות בנושא זה אבל אם נסתכל על הנושא בעיניים אובייקטיביות, נוכל למצוא את ההשערה ההגיונית ביותר.
קודם כל, העולם בימינו אנו בשל יותר לטכנולוגיה מסוג זה. משבר האקלים, לא רק שנושף בעורפם של חברות האנרגיה העולמיות אלא מתחיל לאיים על קיומן ולכן, נראה כי אין מנוס מקפיצת מדרגה מסוג זה.
דבר שני…המכוניות של טויוטה, יונדאי ועתה טסלה…הם עדיין מבוססים טעינות במקומות מוסדרים בהם ניתן לגבות מחיר, להבדיל מהמצאתו של סטנלי מאייר, בו ניתן למלא מיכל דלק מלא מהברז ההשקייה שבחצר הבית.
התוצאה בין שני סוגי הטכנולוגיות(בשני המצבים, הן במכונית של סטנלי מאייר והן במכוניות של טויוטה ויונדאי, הרכב מונע ע”י ניצול אנרגיה של גז מימן) זהות אך שיטות הובלת המימן שונות. באחת, אנו “חותכים את המתווך“(תחנת דלק/טעינה ובשניה אנו לא. ולכן זה הגיוני, כי כל עוד ניתן להרוויח מהטכנולוגיה…אנרגיה ירוקה מסוג זה יכולה להתקיים
האם "טסלה" פספסה את "רכבת הכסף" של רכבי המימן?
אין ספק שלו אילון מאסק היה חובש כובע, הוא בהחלט שהיה אוכל אותו ממזמן. השאלה שצריכה להישאל כאן, “האם הוא יוכל להתעלות על המכוניות המימן הקיימות”?
אילון מאסק ידוע ב-“חשיבה מחוץ לקופסה” ואין הוא ממהר לדבר לפני שהוא פועל אלא להיפך. אם נוכל לצטט משפט מפורסם מהסרט “הטוב הרע והמכוער…” When you want to shoot, shoot. Don’t talk!“ ואילון מאסק בהחלט יורה ולא רק מדבר!
אז לסיכום:
נכון שאילון מאסק פספס פה את המטרה במרחק גדול אבל בהרבה דברים גדולים וחלוצים, לא רק שהוא פגע במטרה, אלא שסלל את הדרך אליה, מיקם אותה, כיוון ופגע בול במטרה! לכן, רוב הסיכויים שאנו צפויים לראות בשנה הבאה רכב “שובר שוויון” מבית ‘טסלה’ שבהחלט תרשים את כולנו. עתה…כל שנותר לנו זה לחכות ולראות.
דיסקליימר: אתר seleb.co.il אינו פועל או מתיימר להיות חברת ייעוץ השקעות/ סוכנות ביטוח. התכנים המוצגים באתר והפרסומים המובילים אליו ו/או ממנו אינם מהווים ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות ו/או הצעה להשקעה ו/או הצעה לציבור לפי חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ”ה-1995 ולפי חוק ניירות ערך, תשכ”ח-1968. המידע באתר אינו מהווה הצעה השקעה, וכן המידע אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין במידע המובא באתר כדי להוות התחייבות לתשואה עודפת ואין בתשואות העבר בכדי להבטיח תשואה דומה בעתיד. בקבלת החלטת השקעה במסגרת הפרסומים לעיל, על המשקיעים/המשתמשים לסמוך על בדיקה שהתבצעה על ידם בלבד אודות ההשקעה ותנאיה, לרבות יתרונות וסיכונים הכרוכים בהשקעה, ועליהם לפנות לקבלת ייעוץ מיועצים מתאימים בנוגע לסוגיות משפטיות, חשבונאיות, כספיות, ענייני מיסוי וכן כל סוגיה אחרת הקשורה לביצוע השקעה.