מהפכה בעולם לימודי ההייטק: הכירו את המכללה שמתחייבת שתעבוד בהייטק!
זמן קריאה 1.5 דק׳
תוכן מקודם
המכללה היחידה שמוכנה להתחייב לשבץ את בוגריה בחברות הייטק איכותיות עושה זאת בהצלחה, פעם אחר פעם ועכשיו סוד ההצלחה שלה נחשף מפיו של תומר גלעד, מנכ”ל מכללת SVCollege ששם את כל הקלפים על השולחן.
משיחה עם מנכ”ל מכללת VSCollege מתגלה לנו תמונה אחרת לחלוטין לגבי ההצלחה של SVCollege בכל הקשור לשיבוץ והשמה של בוגרי המכללה בחברות ההייטק בישראל. מה שנראה לכאורה על פני השטח כמו קשרים הדוקים ומקצועיים עם חברות השמה לתוצאות מרשימות של אחוזי השמה מתברר כי מדובר כאן בסוג של פרדיגמה פדגוגית המושרשת ב-די.אן.איי של המכללה אבל אתם מוזמנים לשפוט בעצמכם מפיו של תומר גלעד, מנכ”ל מכללת VSCollege ולהכיר אותו בעצמכם.
תאמר לי בבקשה תומר, מה כל כך מיוחד ב-SVCollege ?
התשובה היא פשוטה – אנחנו מבינים שאנשים שנרשמים אלינו לא עושים את זה כי הם רוצים להעשיר את הידיעות שלהם, אלא בגלל שהם רוצים לעבוד בחברת הייטק, ומבינים שזו התחנה הראשונה שבדרך.
אני אוהב להשתמש בדימוי שהמתחרים שלנו מוכרים נסיעה באוטובוס אל עבר חלום ההייטק ,ואנחנו מוכרים נסיעה במוניות שירות.
סקרנת, תמשיך
אוטובוס הכוונה – שהם מעלים הרבה תלמידים לתחנה הראשונה, שזה ההרשמה לקורס, אבל אם אנשים אחרי הקורס לא מוצאים עבודה, כלומר לא מגיעים ליעד הסופי שלהם – זה פחות מעניין אותם.
אצלנו זה לא אוטובוס, זה מונית שירות – זה גם לימוד בקבוצה קטנה יחסית, וגם מלווים אותך אישית עד שתשיג את המטרה שלך, ותתקבל לעבודה, המספרים לא משקרים. היכולת שלנו לשבץ את בוגרי המכללה בתפקידי מפתח בחברות ההייטק מהמובילות במדינה אומרת הכל, וזו גם הסיבה שאנחנו מוכנים להתחייב בפניהם שנשבץ אותם.
אני מבין. תרשה לי לחדד את השאלה. מה גורם לכם לצאת בהצהרת התחייבות שכזו, לשבץ כל בוגר ובוגרת SVCollege לעבודה?
כמו שאמרתי, אנחנו מבינים שכל סטודנט ב SVCollege הוא עולם ומלואו שהמטרה שלו היא לעבוד בהייטק, וכשאנחנו מקבלים אותו ללימודים – זה מבחינתנו ההתחייבות שלנו אליו שאיתנו זה לא חלום, זו מטרה עם מסלול ונקודות ציון ברורות, ולכן מקבל ליווי צמוד בכל שלב ושלב מרגע סיום לימודיו ועד שהוא מתקבל לעבודה.
אנחנו לא מסתפקים בלקבוע לו ראיון עבודה ולשלוח אותו לכתובת מסוימת( כמו מספר רב של מכללות שלא מן הראוי שאנקוב בשמן) אלא שאנחנו מכינים אותו לראיון הרבה לפני שהוא ניגש אליו.
אנחנו מלמדים את בוגר המכללה איך להתכונן לראיון עבודה, איך לכתוב קורות חיים…אנחנו מעניקים לו מעטפת מקצועית בעלת ניסיון רב שנים ומלווים אותו לאורך כל הדרך תחת מטרה אחת ברורה והיא לעבור את ראיון העבודה בהצלחה, ולהתקבל לעבודה כעובד מן המניין.
רגע. אז מבחינתכם אם קיבלו אותו לעבודה סימנתם וי? גם אם אחרי שבועיים החליטו לפטר אותו כי הוא לא עומד בדרישות שלהם בפועל? זה נשמע כאילו אתם לא מלמדים אותם “לנהוג”, אלא יותר “לעבור טוסט”…
ממש לא! הדוגמה שנתת ממש לא נכונה. אולי זה נכון בעולם לימודי הנהיגה. אני באופן אישי לא שמעתי על האמירה הזאת אבל להבדיל מלעבור טסט לרכב, כשאתה מקבל רישיון נהיגה, יום למחרת אינך צריך לנהוג לצד הטסטר שלך. הבוגרים שלנו עדיין צריכים להראות תוצאות וביצועים מקצועיים מכדי להחזיק במשרה שלה התקבלו.
לולא היינו מכינים את הבוגרים שלנו להצלחה מקצועית בתחומי המקצוע הרלוונטים, לאחר מספר שבועות או חודשים, אותן החברות שאליהן התקבלו בוגרי המכללה היו מפטרות אותם. עכשיו, נראה לך שהיו מקבלים עוד בוגרים מ-SVCollege לראיונות עבודה במצב כזה?
חשוב להבין- ההתחייבות שלנו מופנית לשני כיוונים: מצד אחד לבוגרים שלנו ומצד האחר לחברות ההייטק שאליהן אנחנו שולחים את בוגרי המכללה.
אז מה שאתה אומר זה שאותה ‘התחייבות’ להשמה מקצועית של בוגרי המכללה חייבת איזון של אותה מעטפת מקצועית שמלווה ומכינה את בוגר המכללה והלימודים המקצועיים?
חד משמעית, כן!
שיטת הלימוד הייחודית ל- SVCollege היא זו שמעניקה לנו את הקשרים ההדוקים שלנו עם חברות השמה גדולות, עמותת מחשבה טובה ,עמותת כיוון ורבים אחרים. אם אנחנו לא “נייצר” אנשי מקצוע חדים כתער, כאלה שמוכנים לעבודה “ישר מהניילונים”, אנחנו נאבד כל אמינות מקצועית מול אותן חברות השמה וגרוע מכך, מול חברות ההייטק ומכאן…זה כבר הופך לכדור שלג מסוכן מאוד לעתידה של המכללה.
מה מיוחד כל כך בשיטת הלימוד שלכם, שמבדילה אתכם מכל שאר המכללות?
מאיפה להתחיל? שיטת הלימוד שלנו היא שיטה פורצת דרך. כל המודל העסקי של המכללה והמודל הפדגוגי מבוסס סביב הסטודנט ולא סביב “השורה התחתונה”.
כאשר שאר המכללות חושבות על הכנסות ממילוי כיתות הלימוד לכל שעת הרצאה, אנחנו פעלנו הפוך. הרי כולם יודעים, כיתות לימוד עם מספר רב של תלמידים מוריד מאיכות הלימוד. תשומת הלב של המרצה לסטודנט מתחלקת למספר הסטודנטים בכיתה. זו מתמטיקה פשוטה ולכן, במודל שלנו אנחנו החלטנו שאיכות הלימוד חשובה יותר מהשורה התחתונה ואם תיכנס לכיתות הלימוד שלנו, בד”כ תמצא בד”כ פחות מ-20 תלמידים בכיתה.
כיתות מרובות תלמידים הוכחו כלא יעילות בעליל ואפשר לראות זאת בבתי הספר התיכוניים שלנו, ממש כאן בישראל.
אז סוד ההצלחה שלכם טמון במספר התלמידים לכל מרצה?
לא רק.
אנחנו שמים דגש על ‘קצב לימוד מותאם אישית’. אנחנו מודעים לעובדה שכל סטודנט הוא עולם בפני עצמו ויכולות לימוד שונות וייחודיות לו ותחת הבנה זו, כדי שנוכל להוביל את כל הסטודנטים שלנו יחדיו לקו הסיום, בשורה אחת, עלינו להכיר בעובדה זו ולהתאים את הקצב הלימוד לכל אחד ואחת.
תראה- הרי שלא סתם מכנים את ישראל כ-“אומת הסטארט-אפ העולמית”.
אנחנו מדינה קטנה, בקושי בת 80 שנה וכבר מכתיבה את את עולם החדשנות הטכנולוגית העולמית.
כיום- כמעט שלא תמצא בית אב בעולם כולו שאינו מכיל בתוכו מאותה החדשנות הישראלית, מדוע זה כך…? כי אנחנו ישראלים. מושרש בנו “חתירה למגע”, “חתירה להצלחה” ו-חוסר הפשרות הישראלי שלא רואה גבולות אלא חוצה אותן פעם אחר פעם.
לכן, לנו זה חשוב לקחת את החומר הגלם האנושי והמופלא הזה שנקרא “הישראלי המצוי” ולעזור לו לפרוח ולהגשים את הייעוד שלו.
אם אתה שואל אותי..סוד ההצלחה שלנו טמון בחומר הגלם שאיתו אנו עובדים. כמו שף במסעדת שלושה כוכבי מישלן יאמר לך שהכל טמון בחומרי הגלם ליצירת מופת קולינרית, כך גם במקרה שלנו.
אילו אופנים נוספים מבדילים אתכם משאר המכללות בכל הקשור לשיטת הלימוד שלכם?
כולם מכירים את הסיטואציה הבאה מימי ספסל הלימודים ואת התסכול שעמד מאחוריה:
המורה מסבירה בכיתה נושא כלשהו ואתם לא מבינים על מה היא מדברת. אתם מרימים אצבע כדי לשאול שאלה והמשפט הבא יוצא מפיה… ” תזכור את השאלה. אני אענה בסוף השיעור”.
כמה פעמים יצא לך באמת לזכור בסוף השיעור את השאלה שרצית לשאול בתחילתו?
מכיוון שלא קבלת הבהרה לשאלה שרצית לשאול, נוצרו להן המון שאלות חדשות שבקלות יכלו שלא להתקיים כלל לולא ענתה המורה על השאלה הראשונה שלך.
לצערי- תופעה זו עדיין קיימת בעולם ההוראה אבל כמו שאומרים…”לא בבית ספרנו”! אנחנו מנהלים דו-שיח בהרצאות שלנו עם הסטודנטים. אנחנו נותנים להם את הביטחון להטיל ספק, לבחון, לשאול…בדיוק כמו בישיבות “בריין-סטורמינג” בחברות הייטק. תקרא לזה ‘הכנה לעולם הגדול’ של עולם ההייטק
תקן אותי אם אני טועה אבל יש לנו כאן סיטואציה של “ביצה ותרנגולת”. האם בזכות שיטת הלימוד הייחודית שלכם, זו שמביאה תוצאות מרשימות, אתם יכולים להרשות לעצמכם להתחייב לספק לבוגרים שלכם עבודה ו/או להיפך?
אוקיי. למען הסר ספק אני אומר לך שקודם כל, מעל הכל, אנחנו מתמקדים בשיבוץ אנשים למקומות עבודה בהייטק.
תראה- בסופו של יום, אם אתה מתכוון לעבור מסלול הכשרה מקצועי, אתה רוצה לעבוד במקצוע לו רכשת את הכלים המקצועיים.
המוטיבציה שלך, לקום בכל בוקר ולהגיע למכללה ולהצליח היא התוצאה הסופית של מסלול ההכשרה וזה להתברג אל תוך חברת הייטק וליהנות ממשכורת גבוהה, היאה לעובד הייטק מן השורה.
כמעט ואף אחד לא מחליט להירשם לאחת המכללות המובילות במדינה ללימודי הייטק רק בשביל להעשיר את הידע שלו. אני אומר “כמעט ואף אחד” כי יצא לי להיתקל במספר מועט של סטודנטים שעשו זאת אבל אני יכול לספור אותם על יד אחת.
אם תשאל כל בוגר מכללה אחרת שרכש כלים מקצועיים הוא יאמר לך שהחששות והפחדים של-“היום שאחרי” קבלת ההסמכה לגבי מציאת עבודה ליוו אותו בכל יום ובכל שלב בלימודי המקצוע ואנחנו מתחייבים להסיר את החששות הללו מראשו של הסטודנט, כבר מהיום הראשון כך שיוכל להתרכז אך ורק בלימודים ואת השאר…הוא יוכל להשאיר לנו לדאוג עבורו…בהתחייבות!
הסוד שלנו הוא… הסטאז’
היום, יותר מתמיד, ההתחייבות שלנו כלפי הסטודנטים שלנו לספק להם תעסוקה, אצלנו נמצאת עדיפות עליונה כי במציאות של 2020, לצד חוסר ודאות מקצועית וכלכלית, אנחנו לוקחים את ההתחייבות שלנו לבוגרי המכללה שלנו כחוק ברזל או אם אוכל להעז ולומר…’שליחות’.
שליחות? אתה לא קצת מגזים?
בכלל לא. תחשוב שכבר במקביל ללימודים התלמידים שלנו מקבלים הזדמנות להתחיל בסטאז’, וזה חלק אינטגרלי של הקורס בחלק מהתוכניות שלנו, כי ההתלמדות המעשית לא רק שמאפשרת לתלמידים להרגיש הלכה למעשה איך לזה לעבוד בהייטק, יותר מזה – בעינינו זה הדרך הכי טובה לתרגל את מה שלומדים – בלייב.
וואוו, אתם מציעים גם סטאז’ במקביל ללימודים בחברות הייטק? בהחלט נשמע פורץ דרך.
לגמרי.
שתבין, עצם העובדה שהבוגרים שלנו מגיעים לראיונות העבודה עם ניסיון תעסוקתי ולא רק עם הכשרה תיאורטית – כבר מקפיצה אותם אותם כמה דרגות ביחס לבוגרים אחרים שמגיעים בלי ניסיון בכלל,
ואין לי בעיה לחשוף שזה “חצי” מסוד ההצלחה שלנו.
יותר מזה, אני יכול להגיד שבממוצע, 50% מהסטאז’רים שאנחנו מפנים לחברות ההייטק ממשיכים לעבוד שם כעובדים מן המניין, ועם המספרים האלה אי אפשר להתווכח.
לסיכום, אם היית צריך במשפט לעזור למי שחושב להתחיל בלימודי הייטק והוא “מתנדנד על הגדר”, מה היית אומר לו?
הייתי שם את הצניעות שלי בצד ואומר לו, שאם הוא רוצה ללמוד “לימודי הייטק” – שיפנה למתחרים שלנו, אבל אם הוא רוצה לעבוד בהייטק – אנחנו כאן, בשבילו.
אז, אם אחד הקוראים שלנו רוצה גם ללמוד אצלכם ושתלוו אותו עד הקבלה לעבודה בהייטק, מה הוא צריך לעשות?
שילחץ על הכפתור הירוק וימלא את הפרטים שלו ויענה על 2-3 שאלות, ואנחנו כבר ניקח את זה משם 🙂