IAI- מקום 9 מתוך 10 ב-2021

התעשייה האווירית לישראל בע”מ (תע”א)– חברה ישראלית ממשלתית שמפתחת ומייצרת מוצרים תעופתיים, יבשתיים וימיים. היא גם מפתחת ומייצרת מערכות חלל, מערכות ביטחוניות ומצבאיות, סייבר ומוצרי אלקטרוניקה.
תע”א היא החברה הגדולה בישראל תחום תעשיית המטוסים והחלל.
מיקום המשרדים והמתקנים של תע”א ממוקמים בחלקו המזרחי של נמל התעופה ‘בן-גוריון’. שטחה של של תע”א בנמל התעופה בן-גוריון מתפרש על כ-2000 דונם.
מפעלים של תע”א, ניתן למצוא ב-יהוד, אשדוד, באר יעקב, באר שבע, שדה תעופה עטרות וברמת הגולם.
נכון לשנת 2016- מספר העובדים בתע”א עמד על כ-15,000 עובדים כשרובם מהנדסים, הנדסאים וטכנאים.
שיא היקף העסקאות של תע”א קרה ב-2019 ועמד ע כ-4.1 מיליארד דולר.
איגרות חוב של החברה נסחרות בבורסה לניירות ערך בתל-אביב.
מי הם עשרת החברות הגדולות בישראל שהובילו אשתקד? מה אנחנו באמת יודעים עליהם ואיך הם הגיעו לכבד את מיקומם ב-10 החברות הגדולות בישראל ?
בסדרת כתבות שאנחנו, כאן באתר SELEB הכנו עבורכם, תוכלו לקבל את כל המידע הרלוונטי ביותר לגבי כל אחד ואחד מהחברות שזכו להיכנס לרשימה ובכתבה הבאה, אנו נכיר את ‘התעשייה האווירית לישראל בע”מ‘. חברה המתמחה בתעופה, חלל ביטחון…חברה המובילה במדינה, שזכתה בכבוד להיות המקום התשיעי ברשימה.
אולי יעניין אותך לקרוא גם>> בנק לאומי
קרדיט לתעשייה האווירית לישראל- www.iai.co.il
10 חברות הגדולות בישראל 2021
קצת רקע
1953- התעשייה האווירית לישראל נוסדה ע”י ‘אל שווימר’.
החברה ריכזה את הפעילותה באהנגר בלוד שנקרא “המכון הממשלתי לבדק מטוסים”. שמה דאז, היה “חברת בדק מטוסים”.
1965- הפכה החברה מיחידת סמך לחברה ‘בדק תעופה בע”מ’ כשמיכאל פירון מונה ליו”ר החברה.
בעקבות מלחמת יום הכיפורים- התרחב הייצור של התעשייה האווירית ומספר עובדיו עלה מ-13,500 ל-15,000.
במרוצת השנים, גדלה התעשייה האווירית ממפעל קטן בשם “בדק מטוסים” והפכה לאת מתעשיות התעופה הגדולות והידועות בעולם.
החברה מחזיקה נציגויות ב…:
- ארה”ב
- אוסטרליה
- בלגיה
- הודו
- צ’ילה
- צרפת
- קולומביה
- קוריאה הדרומית
- רוסיה
- תאילנד
ממטוסי מנהלים ועד למטוסי קרב…התעשייה האווירית הספיקה המון. החברה גם ביצעה עבודות אחזקה למטוסים צבאיים ואזרחיים. לחברה אף חטיבת מערכות טילים לחלל, העוסקת בבניית מערכות טילים והנחיה.
לצד כל הישגים תעשייתיים אלה, החברה מייצרת גם מערכות צבאיות לכוחות יבשתיים וימיים. רבות מן המערכות הללו מעוצבות לצרכיו של צה”ל, חלקן מיוצאות לצבאות זרים.
2006- שונה שם החברה והלוגו באנגלית מ-Israel Aircraft Industries ל-Israel Aerospace Industries. על פי החברה, השם החדש מייצג דווקא בדיוק רב את תחומי עיסוק החברה, לא רק תעשיית מטוסים אלא גם תעשיית מערכות בתחומי החלל, הים והיבשה.
2005- נוסף לחברה מנכ”ל חדש, לאחר שמשה קרת, אשר שימש כמנכ”ל במשך 20 שנה, הודח מתפקידו עקב חשדות שוחד. עובדיה הררי מונה לממלא מקום מנכ”ל בפועל של החברה.
2006- יצחק ניסן מונה לתפקיד מנכ”ל על ידי היו”ר יאיר שמיר.
2008- עקב המשבר הכלכלי העולמי שהחל בארה”ב, ירדה רווחיות של הפעילות האזרחית של החברה, בין היתר בשל ירידת הביקושים למטוסי מנהלים.
2012- יוסי וייס מונה למנכ”ל החברה.
2016- ועד העובדים הסכים והנהלת החברה חתמו על הסכם הבראה ותוכנית התייעלות שבמסגרתה יפרשו 830 מעובדי החברה, מהם 100 עובדים זמניים וכל זאת במטרה לחסוך לחברה 2 מיליארד ש”ח.
2019- שינוי ארגוני רחב בחברה כאשר מרכז הנדסה, חטיבת בדק, חטיבת כלי טיס אזרחיים ומפעל להב מוזגו לחטיבת תעופה החדשה.
2020- אישרה ועדת השרים לענייני הפרטה שהחברה תצא להנפקה חלקית, בה עד 49% ממניות החברה יונפקו בבורסה ובכך, עם 51% ממניות החברה, השליטה תישאר בידי הממשלה.
המנהלים הכלליים של החברה
- אל שווימר 1977-1953
- גבריאל גידור 1982-1977
- מאיר דביר 1983-1982
- נמרוד שלום אריאב 1985-1983
- משה קרת 1985-2005
- יוסי וייס 2018-2012
- נמרוד שפר 2020-2018
- בועז לוי 2020…
של התעשייה האווירית לישראל בע”מ, בזירה הבינלאומית
2001- שיתוף פעולה עם חברת ‘Gulfstream aerospace’.
בשנה זו, רכשה חברה זו את חברת “גלקסי איירוספייס” של התעשייה האווירית לישראל ומשפחת פריצקר. “גלקסי איירוספייס” ייצרה שני דגמים של מטוסי מנהלים: מטוס ה-‘גלקסי’ ומטוס ה-‘אסטרה-SPX’ אשר פותחו ע”י ישראל.
ה-גלקסי שווק בשם “גולפסטרים-200 וה-אסטרה-SPX שווק בשם ‘גולפסטרים-100’.
פסי הייצור של שני המטוסים המשיכו לפעול בתעשייה האווירית כקבלן משנה ראשי.
2005- שיתוף פעולה עם חברת בומברדיה הקנדית לייצור משותף של קרונות לרכבת ישראל.
2007- הקמת חברה בהודו לשיתוך פעולה עם תאגיד TATA.
החברה פתחה את השוק ההודי למוצרי תע”א בתחומי הביטחון החלל והתעופה.
2008- פרויקט משותף של התעשייה האווירית, לופטהנזה וקבוצת TLD בשם ‘טקסיבוט’. הרעיון שמאחורי הפרויקט היה לחסוך למטוסים בצריכת הדלק של מטוסים על מסלול ההמראה.
לדוגמה: מטוס בואינג 747 צורך בממוצע 1.25 טונות דלק ב-17 הדקות הקודמות להמראה. לעומת זאת, ה-טקסיבוט צורך בין 25 ל-30 ליטר דלק בלבד!
2011- נוסה הכלי בגרירת מטוס איירבוס מדגם A340-600 בטולוז ומטוס בואינג 747-400 בפרנקפורט.
2014- קבלת אישור מהרשות האזרחית והסוכנות האירופית לבטיחות תעופה לגרירת מטוסי בואינג 737.
2015- החל הטקסיבוט לפעול בשירות מלא בנמל תעופה הבינלאומי של פרקפורט.
2020- תע”א/האיחוד האירופי/איירבוס זכו במכרז בו יחריכו מערכות מל”ט הרון ימי, ך-FRONTEX של האיחוד האירופי שבמסגרתו יחכרו מערות מל”ט הרון ימי לארגון.
תע”א חתמה על הסכם עם בחריין למתן שירותי רציף עם חברת התעופה הבינלאומית של בחריין. ההסכם נחתם בטקס חגיגי, במעמד מנכ”ל חברת Gulf Airף קפטן וואליד אבולחאמיד אל אלאווי וסמנכ”ל התעשייה האווירית ומנהל חטיבת תעופה יוסי מלמד.
2021- תע”א מוצאת עצמה בעיצומו של תהליך רכישת חברות ומפעלים בהודו. במפעלים אלה יהיו קווי ייצור של מוצרי תע”א. השתתפות בבעלות על מפעלים בהודו מאפשרת השתתפות במכרזים לייצור מוצרים ביטחוניים.
תע”א חתמה על היקף עסקאות של מעל 100,000,000 דולר, במסגרת תספק מערכות נשק בתחום החימושים המשוטטים.
תע”א בשיתוף פעולה עם החברה הבריטית Thales UK לייצור הטיל ‘ב=גבריאל’ בעל השם הבריטי Sea Serpent. הטיל יועד למלחמה נגד ספינות ונגד טילי שטח.
לטיל יכולת תקיפה לטווחים של עד 200 ק”מ. המערכת מתמודדת עם אמצעי נגד אלקטרוניים ותוקפת מטרות בים וביבשה.
תע”א בשיתוף פעולה עם דרום קוריאה להסבת מטוסים. חטיבת תעופה של התעשייה האווירית חתמה על מזכר הבנות עם חברת SHARP ונמל התעופה Incheon Internationak Airport להקמת אתר הסבות למטוסי ERSF BIG TWIN-777.
תע”א רכשה מהיצרן עידו כהן את התכן וזכויות הייצור לשדרוג רגבי שטח עבור צה”ל, כלי הרכב ZD,ZMAG ו-ZIBAR אשר ישודרגו לצרכים צבאיים והגנת גבולות ויותקנו עליהם מגוון מערכות הגנה, תקיפה, מודיעין, מכ”ם, אלקטרו-אופטיקה, ניווט ותקשורת המיוצרות בתעשייה האווירית.
מרכז להסבת מטוסי מטען באיטליה- חטיבת תעופה של תעשייה האווירית מרחיבה את קווי ההסבות ממטוסי נוסעים למטען.
תע”א בשיתוף פעולה עם אוקראינה בתחום הסייבר. התעשייה האווירית חתמה על הסכם כוונות עם מרכז התיאום הלאומי לאבטחת מידע האוקראיני. הצדדים הסכימו לשתף פעולה בכדי ליצור מתודולוגיות ותפיסות של אבטחת מידע עבור מרכז התיאום הלאומי האוקראיני. וגם על שיתוף פעולה בינלאומי לגבי טכנולוגיות איתור מתקפות סייבר.
מוצרים עיקריים
- תכנון וייצור לוויני ריגול ולוויני תקשורת
- תכנון וייצור טילים
- תכנון וייצור מערכות הגנה
- תכנון וייצור מטוסי מנהלים ומטוסי קרב
- תחזוקה, השבחה והסבה של מטוסים צבאיים אזרחיים ומסוקים
- תכנון וייצור כלי טיס בלתי מאוישים מסוגים וגדלים שונים עבור קשת רחבה של שימושים.
- הסבת מטוסי נוסעים למטוסי מטען
- פיתוח מערכות סייבר הגנתיות ומרכזי בקרה
- תכנון וייצור מערכות מכ”ם למגוון זירות, טווחים ושימושים
- תחזוקת מנועי מטוסים ואביזרים
- ייצור חלקי מטוסים ליצרנים אחרים
- ייצור כני נסע ואביזרים הידראולים
- ייצור חלקי מטוסים ליצרנים אחרים
- ייצור מערכות מיגון למטוסים, מסוקים, ספינות ודחפורים
- מערכות יבשה- פתרונות חדשניים ללוחמת יבשה בשדה הקרב המודרני
- הסבת כלי צמ”ה לכלים בלתי מאוישים הנשלטים בשלט רחוק
- חליפות תקיפה והגנה ימיות
- מערכות ניווט מתקדמות
- פתרונות HLS
- חלליות
נתונים אלה נלקחו מאתר www.iai.co.il ומקורות שונים ולכן לאתר Seleb אין כל אחריות על על האמור בו