כרומטיס- מקום 4 מתוך 10
כרומטיס–סטארט-אפ ישראלי /אמריקאי שעסק בפתרונות לרשתות אופטיות.
2000- חברת הסטארט-אפ נמכרה ל-לוסנט טכנולוגיות עבור מניות בשווי של 4.8 מיליארד דולר.
לאחר שנה, החברה נסגרה.
דוגמא קלאסית לבועת ה-“דוט.קום” של תחילת המאה ה-21. מצד אחד, מדובר היה לאקזיט הגדול בישראל באותה תקופה ומצד שני…בועה לכל דבר.
מי הם עשרת ה-אקזיטים הגדולים ביותר בישראל מאז קום המדינה? מה אנחנו באמת יודעים עליהם ואיך הם הגיעו לכבד את מיקומם ב-10 ה-אקזיטים הגדולים של ישראל ?
בסדרת כתבות שאנחנו, כאן באתר SELEB הכנו עבורכם, תוכלו לקבל את כל המידע הרלוונטי ביותר לגבי כל אחד ואחד מהחברות שזכו להיכנס לרשימה ובכתבה הבאה, אנו נכיר את ‘כרומטיס ‘ שזכתה בכבוד להיות המקום הרביעי ברשימה.
אולי יעניין אותך לקרוא גם>> מרקיורי
קרדיט ל-ויקיפדיה- www.wikipedia.org
10 ה-אקזיטים המובילים בישראל מאז קום המדינה
קצת רקע
1997- החברה הוקמה ע”י ד”ר רפי גדרון, אורני פטרושקה, יוסי שוסמן, יאיר אורן וסטיב קורן.
החברה הוקמה כעבור שנה לערך, לאחר שמכרו את חברת ‘סקורפיו’ ל- US Robotics בתמורה ל-72,000,000 דולר.
החברה עסקה בפתרונות לרשתות אופטיות ע”י שימוש בטכנולוגיית WDM שרק החלה את צעדיה הראשונים בעולם הטכנולוגי.
ע”י מיטוב תעבורת המידע על גבי סיבים אופטיים, ביקשה ‘כרומטיס’ לתת מענה טכנולוגי לצורך של רשתות מטרופוליטניות בקיבולת הולכת וגדלה.
הלקוחות המיועדים היו חברות טלפוניה וספקיות שירותי תקשורת גדולים, באזורי המטרופולין.
את גיוס הכספים הראשון של החברה סופק ע”י היזמים עצמם.
1998-1999- החברה הצליחה לגייס, בשלה סיבובים כ-50,000,000 דולר ממשקיעים שונים כשקרן JVP וקרן Crosspoint, כמו גם זרועות הון סיכון של חחברת לוסנט ושל המיליארדר ג’ורג’ סורוס.. עבור הגיוס האחרון לחברה הוערך שוויה של כרומטיס בלמעלה מ-100,000,000 דולר.
מרכז מחקר ופיתוח של החברה מוקם בפתח-תקווה, בעוש השתאגיד עצמו נרשם בדלאוור ארה”ב והנהלתו ב-בת’סדה שבמרילנד.
המכירה הגדולה
2000- ידיעה לציבור יצאה לאור ותוכנה יידע כי כרומטיס נרכשה במלואה ע”י ‘לוסנט’, שקודם לכן החזיקה בכ-7% ממנה.
עבור הרכישה, לוסנט שילמה עבור 78,000,000 מניות שערכן נאמד על 4.5 מיליארד דולר, בהתאם למחיר המניה ביום הדיווח.
רכישה זו הפכה לרכישה הגדולה ביותר בתולדות מדינת ישראל, עד לאותה נקודה.
למעבר להקשר הישראלי, עוררה העסקה גלים בקהילה העסקית העולמית, עקב היחס המופרז בין המחיר ששולם, לבין הנתונים הפיננסיים של כרומטיס, כשבעת השלמת העסקהף הייתה בת שנתיים בלבד וללא מכירות או הכנסות בסכומים משמעותיים.
החברה החזיקה במוצר בשלבי “גרסת בטא”.
העסקה הוסברה בחלקה ע”י עסקה קודמת שבה רכשה “סיסקו” את חברת ‘סרנט’ שהתחרתה ב-כרומטיס ב-7 מיליארד דולר. בחלקה ע”י האופוריה הכללית בשוקי ההון באותה תקופה. במידה מסוימת גם בהיכרות המוקדמת של “לוסנט” עם החברה, כמשקיעה אסטרטגית שאפשרה לה, כביכול, להעריך אץ ערכו העתידי של הקניין הרוחני של ‘כרומטיס’, את איכות העובדים בחברה ואת המוצר שלה.
חברת לוסנט הרבתה ברכישות גם קודם לכן. לוסנט רכשה 33 חברות לפני הרכישה של כרומטיס.
החטיבה נסגרת
2001- חברת לוסנט סוגרת את חטיבת “כרומטיס” ורשמה בספריה את ההשקעה תחת הטור של ‘הפסדים’.
התפוצצות בועת ההייטק או במילים אחרות, “בועת דוט.קום”, גרמה לפגיעה קשה בחברות תקשורת שהיו אמורות להיות לקוחות החברה.
נטישת פעילות כרומטיס ופיטורי עובדי החברה היו חלק ממהלך גדול יותר ב-לוסנט, אשר נאלצה לצמצם עלויות וויתור המוחלט על הקונספט “כרומטיס” היה רק חלק ממהלך נרחב זה.
המחיר ששולם תמורת “כרומטיס”, על הנייר, הלך והצטמצם עם הזמן, כשמניית לוסנט איבדה למעלה מ-90% מערכה במפולת שלאחר הבועהץ
גורמים שונים שקיבלו את מניות ‘לוסנט’ מימשו אותם אם בכלל, ברמות מחירים שונות כל אחד.
בדיעבד, עדיין קשה לקבוע מה היה סך התמורה הכספית שהתקבלה ע”י בעלי “כרומטיס” במרוצת הזמן, אולם ברור כי תמורה זו הייתה נמוכה בהרבה מהסכומים שפורסמו בעת השלמת המכירה.
נתונים אלה נלקחו מאתר wikipedia.org ומקורות שונים ולכן לאתר Seleb אין כל אחריות על על האמור בו